وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

فعالیت‌های علمی در ایران قدیمی است/ باید از انحصار طلبی دروس و واحدها جلوگیری کنیم

غلامی گفت: باید به سمت نوآوری در تمام بخش‌ها برویم و از انحصار طلبی دروس و واحد‌ها جلوگیری کنیم.

فعالیت های علمی ما قدیمی است/ کاربرد علوم جدید در کشور وجود نداردبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه ریزی آموزش عالی که در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، اظهار کرد: برای آموزش عالی کشور و تحول بخش آموزش صاحب نظران انتخاب شدند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به تاریخچه آموزش عالی گفت: بسیاری از زمینه‌های علمی فعلی طولانی مدت و در قالب قدیمی خود باقی مانده است در حالی که تحول آموزش عالی به شکل‌های مختلفی ادامه داشته است.

وی ادامه داد: اما جای سوال است که آیا تحولات در دانشگاه‌های ما هم انجام می‌شود؟ بحث من تغییرات عناوین درسی و گروه‌های آموزشی و رویکرد و مأموریت‌هایی که در دانشگاه وجود دارد است.

ضرورت ورود به عرصه  تغییر و تحول مراکز آموزشی و گروه‌های درسی

غلامی با بیان اینکه همه باید در تغییر و تحول مراکز آموزشی و گروه‌های درسی وارد عمل شویم، گفت: انتظار ما تحولی جدی است و جامعه هم چنین انتظاری از ما دارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مدیران  با اندیشه فردی و  تلاش و زحمت مجموعه کوچک نمی‌توانند کار‌های بزرگ انجام دهند و در سیستم‌های اجرایی هم فرصت کافی برای اندیشیدن و تحول وجود ندارد، در همین راستا نیازمند تک تک اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستیم.

تحول از دل دانشگاه آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه تحول از دل دانشگاه آغاز می‌شود، گفت: اعضای هیئت علمی باید نقد و پیشنهاد را در قالب برنامه کارشناسی شده به سمت مجموعه متمرکز وزارت علوم منتقل کنند و مجموعه حوزه برنامه ریزی آموزشی وظیفه هماهنگی میان اجزای مختلف را دارند.

غلامی درباره برنامه معاونت آموزشی وزارت علوم بیان کرد: برنامه امروز در جهت کاری جدی و قوی آموزشی است و ما در مقطع زمانی خاصی قرار گرفته‌ایم و برنامه‌های مصوب ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را موظف به تحول کرده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: در مجموعه وزارتخانه وظیفه‌ای روی دوش ما قرار داد و باید در یک بخش و در قالب ساماندهی آموزش عالی تکلیف مراکز متعهد آموزش عالی با ابعاد کوچک را مشخص کنیم.

وی درباره این مراکز بیان کرد: دانشگاهی تنها ۱۹ عضو هیئت علمی دارد و باید تکلیف این دانشگاه مشخص شود، طرح اولیه ساماندهی این مراکز مشخص شده است اما در کنار این موضوع باید برنامه‌های علمی و پژوهشی تعیین شوند.

غلامی ادامه داد: وظیفه ما آموزش جدیدترین یافته‌های علمی است و طبیعی است که کاربرد این علوم هنوز در جامعه ما وجود ندارد  اما اینکه چطور می‌توانیم فارغ التحصیلان را برای تحول در جامعه تربیت کنیم موضوع مهمی است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به تربیت دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان باید بتوانند تحولات مختلفی را ایجاد کنند تا انگیزه مناسب ایجاد شود، در بحث کارآموزی با همین وضع فعلی باید بتوانیم تاثیر گذاری بیشتری داشته باشیم و برای دانشگاه‌ها امکانات لازم را فراهم کنیم.

باید به سمت نوآوری در تمام بخش‌ها برویم

غلامی با بیان اینکه مقطع کنونی نقطه عطفی در تحول حوزه آموزشی وزارت علوم است، گفت: باید به سمت نوآوری در تمام بخش ها برویم و از انحصار طلبی دروس و واحدها جلوگیری کنیم تا همکاری بین دانشگاهی افزایش پیدا کند و فعالان پژوهشی را گسترش دهیم.

وی یادآوری کرد: دانشجویان ما باید در کار علمی همکاری مشترک داشته باشند و با کار گروهی آشنا شوند، توصیه می‌کنم هر کجا احساس کردید آیین نامه‌ای مانع از پیش‌برد برنامه‌های علمی است به ما اعلام کنید تا پیگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.